Register
arTúr Fesztivál és Túri Vásár 2012
Írta: Bodor Márti   

2012. augusztus 8-12. között került megrendezésre az arTúr Fesztivál és a már országosan ismert Túri Vásár. A rendezvénnyel kapcsolatosan a programsorozat fõszervezõjét, a Mezõtúri Közmûvelõdési és Sport KKN Kft. ügyvezetõjét, Bordács Lászlót kérdezem.

 

 

 

 

 

 

– Idén második alkalommal került új helyszínen megrendezésre a programsorozat. Mik a tapasztalatok?

– Az elmúlt év tapasztalata alapján úgy gondoltuk, hogy ebben az évben is méltó helyszíne lehet, mind a Túri vásárnak, mind pedig a vásárhoz kapcsolódó programoknak és az arTúr fesztiválnak a Szolnoki út és a Víztorony alatti terület. Maga a helyszín, a fesztivál tér az elmúlt években bizonyította azt, – más rendezvényeken is – hogy alkalmas egy nagy volumenû fesztivál megrendezésére. A Túri Vásár helyszínéül szolgáló Szolnoki út pedig bebizonyította azt, hogy képes hasonlóan nagy számú vásározót befogadni, mint amennyi a Dózsa György úton, a vásár korábbi helyszínén is elfért. Az elmúlt évben ismerkedtünk az új helyszínnel, új feladatok, új kihívások is jelentkeztek, de úgy gondolom, hogy sikeresen vettük az akadályokat és figyelembe véve a tavalyi évet voltak dolgok, amelyeken már változtattunk.

– A rendezvény megvalósításához miben kellett változtatni?

– Az elmúlt év igényei alapján több mobil wc-t helyeztünk ki, sõt már most leszögezhetjük, hogy a jövõ évben még több mobil wc-t kell kihelyezni. A péntek esti hatalmas sikernek örvendõ Magna Cum Laude zenekar koncertjét követõen szombat reggel az összes használatban lévõ mobil illemhely ki lett tisztítva. A rendezvényhez kötelezõen kapcsolódó rendezvénybiztosítási tervben szerepeltek olyan tartalmi elemek, amelynek mindenképpen eleget kellett tenni, ahhoz, hogy a rendezvény megvalósulhasson. Ilyenek voltak a menekülési útvonalak megjelölése után-világítós táblákkal, dohányzó helyek kijelölése, tûzriadó terv kifüggesztése. A fentiek minden olyan városi rendezvény kötelezõ elemei, amelyek látogatóinak száma egyidõben meghaladja az 1000 fõt. Ezek nélkül nem adható ki rendezvénytartási engedély. Ami még egy megoldásra váró probléma, az a kerékpárok elhelyezése, tárolása. Tavaly kevésnek bizonyult a fogyasztási lehetõséget kínáló helyek száma, ezért a fesztiváltér étel-ital kínálatát belsõ gasztro sorral bõvítettük, amely a fedett uszoda felõl került elhelyezésre.

– Az idei évben kevesebb helyszínen zajlottak a programok, mint tavaly. A Casino udvara, mint a rendezvény egyik helyszíne idén nem szerepelt a programsorozatban. Mi ennek az oka?

– Lakatos István úr az elmúlt években nemcsak a fesztivál egyik helyszíneként biztosította a Casinot, hanem sok városi programnak is helyet adott. Sajnos ebben az évben - tájékoztatása alapján - rajta kívülálló okok miatt nem tudta biztosítani a Casinot. Ezúton is köszönjük eddigi segítségét! Ezért azokat a programokat, amelyeket oda terveztünk a Városi Galériában rendeztük meg. A költségvetésünk határt szabott elképzeléseinknek, nyilván a több program több helyszínt vonhatott volna maga után.

– Mely programokat emelnéd ki a fesztivál és a vásár programjai közül?

– Nagyon sikeres volt a Kossuth Lajos Általános Iskola tanulói által elõadott Rozsdalovag és a kísértet címû elõadás. Már régóta szerettük volna, ha a mezõtúri közönség elõtt játszhatna a méltán nagyhírû és sikeres Magna Cum Laude zenekar. Érdemes tudni róluk, hogy Mezõtúron, az 1999-es WANTED Fesztiválon született meg az ötlet, hogy a jelenlegi tagok egy zenekarba álljanak össze. Azt hiszem a koncert minimum 4000 fõs látogatói létszáma önmagáért beszél. Ezt kell elmondanom a Csík Zenekar koncertjérõl is, ahol legalább 6000 ember volt. Úgy gondolom, hogy ebben az évben is a fesztivállal és a vásárral városunk legsikeresebb programsorozatát valósítottuk meg. Hiszen ezek a nagy volumenû rendezvények azok, amelyek városunk hírnevét viszik, és turisztikai szempontból erõsítjük Mezõtúr pozícióját a fesztiválszervezõk palettáján.

– Ha már említettük a költségvetést, milyen források biztosítják a rendezvény létrejöttét?

– A rendezvény létrejöttének forrásai elég széles skálán mozognak. A bevételi oldalon megjelenik Mezõtúr Város Önkormányzatának támogatása, mezõtúri cégek, magánszemélyek, vállalkozások anyagi támogatása. Ebben az évben sikeresen vettünk részt Leader pályázaton. A pályázati támogatás minden évben függ attól, hogy van e olyan kiírás, amelyre az adott program megfelelhet. Ezen felül a Közmûvelõdési és Sport Kft. saját költségvetésébõl tettünk hozzá összeget, valamint a Túri Vásárban részt vevõ árusok által befizetett helypénz az, ami a költségvetésben tételként szerepel. A kiadási oldalon vannak a technikai, - marketing kiadások és a fellépõk tiszteletdíjai.

– A rendezvény megvalósítását segítve ebben az évben is útlezárásokra került sor. Milyen módon érintette ez a lakosságot?

– A tavalyi évben a Túri Kupa utcai futóversennyel párhuzamosan két fõ területen történtek útlezárások. A Dózsa György út, és a Szolnoki út, valamint ezeknek a bekötõ utcái kerültek lezárása. Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani a lakóknak és cégeknek, akik eltûrték az útlezárást. Bízunk benne, hogy ugyanolyan toleráns módon fogják az elkövetkezendõ években viselni ezt, mint ahogy idén is segítették türelmükkel munkánkat.

– Minek tudható be, hogy idén több vásározó volt jelen, mint tavaly?

– Az árusító partnereink kiértesítése, szervezése, jelentkezési lapok, igények feldolgozása hosszú folyamat, amelynek utolsó stádiuma a térképrajzolás, „karózás” és legvégül a vásározók beengedése. Ez a munka odafigyelést és komoly szervezõmunkát igényel, amelyet kollégáim bonyolítottak le nagy precizitással és nyolc éves vásárszervezõi tapasztalattal felvértezve. Úgy gondolom, a vásározók számának látványos növekedése – tavaly a Sport-centrum bejáratáig ért a sor, idén a RAFI nagykapujában álltak az utolsó árusok – ennek a szervezõmunkának az eredménye. Nyilván az is közrejátszott, hogy a helyszín és - idõpontváltást követõen a vásározók „forró drótján” az elégedettség szavai futottak végig az új helyszínt és idõpontot illetõen. Ha ilyen lendületes ütemben nõ a vásározók száma, gondolkodnunk kell, hogy merre bõvítjük a vásár területét.

– Kiemelkedõen sok azon szervezetek száma, akik ezt a városi programot segítették. Mi jellemezte az együttmûködést a rendezvényt segítõ szervezetekkel?

– A Túri Vásár és a Mûvészeti Napok megrendezését azt hiszem, hogy a városban a legszélesebb körû összefogás jellemzi. Segítségünkre voltak a megvalósítás során mezõtúri intézmények, mezõtúri cégek, magánszemélyek és civil szervezetek támogatták, segítették a munkánkat. A felsoroltak nem csak személyesen vettek részt a megvalósításban, hanem programokkal is segítették a rendezvényt. Két részre különíthetjük el azokat, akik a Túri Vásárban, illetve a fesztiválban segítenek nekünk. Egyik részük azok, akik valamilyen programmal, rendezvénnyel hozzájárulnak a rendezvénysorozat színvonalasabb megvalósításához. Más-részrõl pedig mindazok a cégek, akik anyagilag támogatták a rendezvény megvalósítását. Valamint azok a mezõtúri intézmények, önkormányzati cégek, melyek pedig munkaerõvel, szállítással, a terület rendbetételével járultak hozzá a programsorozat sikeres megvalósításához. Csak azt mondhatom, hogy bárki számára példa értékû az a pozitív hozzáállás, amely a fesztivál és a vásár évrõl-évre történõ megrendezését segíti. Ezúton is köszönöm a sok segítõ támogatást, és a programsorozat sikerességét nyugtázó elégedett mezõtúri polgárok biztató szavait. Sokan megállítják munkatársaimat és jómagamat is, bizakodva kérdezve, hogy: „Ugye jövõre is lesz fesztivál és vásár?” Erre azt mondom, hogy: „Amíg ilyen szintû városi összefogás, és tenni akarás jellemzi segítõinket, addig bizonyosan lesz fesztivál és vásár. Mert bizton tudom, hogy a városvezetés, a cégek, magánszemélyek és civil szervezetek egyként kiemelkedõen fontosnak tartják és akarják a fesztivált és vásárt. „

Bodor Márti

 
Copyright © 2024. Mezőtúr és Vidéke. Kelemen Márton - mkskft.hu