Register
Autósok FIGYELEM!
Írta: Bodor Márti   

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közlekedésbiztonsági projektek megvalósítására pályázott (KÖZOP-3.5.0-09-11-2011-0016 azonosító számú Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton tárgyú projekt: „Jelzőlámpás csomópontok jelző és irányító berendezéseinek beszerzése és beüzemelése, valamint az ehhez kapcsolódó távfelügyeleti szoftverrendszer szállítása”), amelynek keretében Mezőtúr Város országos közúthálózatán (46. sz. főút) működő három jelzőlámpás csomópont (azonosítási számuk: L021, L022, L023) korszerűsítésére is sor került. A rekonstrukciós munkálatokat közbeszerzési eljárás alapján külső vállalkozó, a Swarco Traffic Hungaria Kft. végezte. A vezérlőberendezések, az alépítményi kábelek cseréje mellett a hagyományos (izzós) jelzőfejek kerültek lecserélésre korszerű, energiatakarékos LED betétes jelzőfejekre.


 

 

A terepi munkák mellett a jelzőlámpás programok (szabályozástechnikai tervek) felülvizsgálata is megtörtént. A jóváhagyott terveknek megfelelően mindhárom csomópontban forgalomtól függő szabályozás került bevezetésre. A forgalomtól függő vezérléssel működő berendezéseknél az áthaladási igényt jármű-és gyalogosérzékelők (detektorok, nyomógombok) továbbítják a vezérlőberendezéshez. A szabad jelzés (zöldidő) a forgalmi igényeknek megfelelően kerül kiválasztásra. A rekonstrukciós munkálatok előtt a csomópontok rögzített idejű jelzésidőterv (fix program) alapján, illetve részben forgalomtól függő szabályozás szerint működtek. A szabályozástechnikai tervek felülvizsgálatának elsődleges célja az volt, hogy rugalmas, a forgalmi igényekhez jobban igazodó és a jelenlegi műszaki szabályozásnak megfelelő fázistervek kerüljenek beépítésre. A tervezés alapjául szolgált a vállalkozó által végzett sávonkénti forgalomszámlálás, melynek segítségével meghatározásra került a különböző irányok forgalomnagysága.

A mezőtúri csomópontokban a gyalogos nyomógombok mellett mágneses járműérzékelők kerültek beépítésre. A mágneses járműérzékelés elve azon alapszik, hogy a járművek mágneses tömege megváltoztatja saját környezetében a Föld mágneses erőterének erővonalait. A burkolatba beépített, fém csőben elhelyezett egység érzékeli a Föld mágneses terének az elhaladó jármű általi változását és jelet ad a csomópontot vezérlő automatikának. A járműérzékelők használata során általános problémaként jelentkezik, hogy a járművezetők nem a megállás helyét jelző vonal előtt állnak meg közvetlenül, ezáltal a vonaltól 4-5 méterre telepített érzékelők nem regisztrálják a járművek továbbhaladási igényét.

Az elmúlt időszakban az önkormányzat és a lakosság részéről több észrevétel, panasz érkezett társaságunkhoz a mezőtúri jelzőlámpák működésével kapcsolatban. A működési problémákat, helyszíni tapasztalatainkat jeleztük a kivitelező elé, aki garanciális kötelezettségének terhére elvégzi a szükséges beállításokat.

 
Copyright © 2024. Mezőtúr és Vidéke. Kelemen Márton - mkskft.hu